قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

اخلاق عملی و قرآن کریم 3

بسم الله الرحمن الرحیم


وَهَلْ أَتَاکَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ  (ص، 21)


با یک برادر مسلمان از غرب آفریقا صحبت میکردم. صاحب مزرعه ای در آفریقا بود و از کسب و کارش هم راضی. بحث را به اینجا کشاندم که کشاورزی مدرن سالم تره یا کشاورزی به شیوه سنتی؟ گفت دیگه هیچکس به شیوه سنتی کار نمی کنه. استفاده از انواع کودهای شیمیائی، قرص های مخصوص دام، مواد افزودنی به آب و علوفه و هزاران کوفت و زهرمار مدرن دیگه باعث شده که همه چیز "بازدهی" بالائی داشته باشه. ازش پرسیدم یعنی کشاورزی سنتی بازدهی نداشت؟؟ گفت که دوستانش که تصمیم به تولید سنتی داشتند، بعد از 6 ماه ضرر هنگفتی کردند و بدون بازدهی و تلفات بالای طیور مجبور به بستن مزرعه شدند. گفت که اگر امروز همه تخم مرغ ها درشت و سفت و سخت هستند نه به خاطر طبیعی بودن پرورش مرغهاست، که بخاطر افزودنیهای شیمیائی و محرکهائی است که به غذای طیور اضافه میشود. گفت که اگر حتی کسی هم بخواهد کشاورزی سنتی انجام بدهد، هزاران ارگان و اداره استاندارد بساطش را بهم میریزند و سندیکا هم مجوزش را به بهانه فعالیت غیر بهداشتی، قطع خواهد کرد و سر و کارش با مامورین دولت و زندان است...


" آیا خبر کسانی که با هم اختلاف داشتند. آنموقعی که از دیوار محراب بالا رفتند، بتو رسید؟  وقتی بر داود وارد شدند و داود از آنها ترسید گفتند نترس، ما دو نفر هستیم که با هم اختلاف داریم. یکی از ما به دیگری ظلم کرده بین ما بحق حکم کن و حق را در نظر داشته باش و ما را به راه راست هدایت کن. این برادر من است و نود و نه میش دارد و من فقط یک میش دارم. بمن میگوید سرپرستی آن یکی را هم بمن بده و در گفتگو بمن زور گفته.  داود گفت او بخاطر اینکه خواسته میش تو را به میش‌هایش اضافه کند، بتو ظلم کرده. عده زیادی از شریکان به شریک خود ظلم میکنند غیر از مؤمنانی که درستکار هستند و عده این افراد هم کم است. داود فکر کرد که امتحانش کرده‌ایم، لذا از خداوندش طلب آمرزش کرد و به خاک افتاد و توبه کرد. پس گناهش را بخشیدیم و به خود نزدیکش ساختیم و عاقبت بخیر شد." 

(سوره مبارک ص، 21-25)


و من به این فکر میکردم که به راستی این چه ویروس بی شاخ و دمی است که نه تنها میش ها بلکه همه ابعاد زندگی بشری را با "باید و نبایدهایش" به سیطره خود درآورده است و به جز گمان پوچ استقلال، توسعه و بذر فساد هیچ چیز دیگری در زمین نمیکارد؟؟



نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام
به واقع همین طور است!اگر اطرافمان را خوب ببینیم میبینیم از ساده ترین مراودات زندگی تا حساسترین آنها به خطرناکترین ویروس ها آلوده شده اند تا جایی که همه چیز در حال گرفتن بوی عفونت می باشند!دکتری که مسئول کمک و حفظ جان بیمار می باشد تا زیر میزی نگیرد حتی نیم نگاهی هم به مریض نمی اندازد چه برسد به مداوای آن!

نوزاد جمعه 17 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:51 ق.ظ http://www.shifaa.blogfa.com/

شاهین شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:59 ب.ظ

عزیز جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:45 ب.ظ http://quraninmylife.blogsky.com

اقای علیرضا عده ای بااستناد به آیه(الاعراب اشدکفرا ونفاق)عرب را تحقیرمی کردند. گفتم منظور اعراب بادیه نشین است.قرآن مملواز یاایهاالذین امنو است اینان عرب نیستند؟گفتند اگر بادیه نشینها جمعیت قابل توجهی نبودندقرآن اینگونه آنها را خطاب قرار نمی داد ثانیا مگر آن اعراب کجا ساکن بودند. نظرتان چیست؟

باسلام،

قرآن کریم حتی در شدیدترین خطابها که در مورد یهود و نصاری آمده است برای درستکاران آنها استثناء قائل گشته است و هرگز همه را با یک چوب نرانده است. چراکه در کافرترین اقوام هم حداقل قلیلی مومن همیشه پیدا میشود. پس ایضا در مورد اعراب. قرآن عظیم در ورود به مسائل قومی را تخته کرده است که به صرف عرب یا عجم بودن کسی جرات نداشته باشد، مردم را بازخواست کند. نکته جالبی بود. من هم قبلا به این چند آیه ای که خطابشان اعراب است برخورده بودم. این نظر من بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد